Poradnik ERP

Poradnik ERP

Chcesz wiedzieć więcej o możliwościach enova365, zmianach w przepisach oraz o procesach biznesowych?
Przeczytaj Poradnik cdnet o ERP.

Wdrożenie w biurze rachunkowym

Poznajcie historię jak można skutecznie przejść na jeden system, który będzie odpowiedzialny za zautomatyzowane procesy realizowane w firmie. więcej

Chcesz być gotowy na kalejdoskop zmian w 2020?

Jednym z wyzwań jakie stoją przed przedsiębiorcami wraz z nowym rokiem kalendarzowym jest dostosowanie biznesu do zmieniających się przepisów prawa. Aby ułatwić ich wdrożenie, eksperci enova365 przygotowali poradnik opisujący najważniejsze zmiany w obszarach finansowo księgowych oraz kadrowo - płacowych jakie będą obowiązywać w roku 2020. Dodatkowo omówione zostały przepisy prawne, które obowiązują od IV kwartału 2019.

W publikacji znajdziecie Państwo opisy zmieniających się przepisów prawa, komentarze ekspertów oraz informacje w jaki sposób system enov365 pomoże w przygotowaniu się do zmian.

Jeśli zainteresował Cię temat i chcesz pozyskać bezpłatny poradnik napisz do nas:

Co to jest ERP?

System ERP (ang. Enterprise Resource Planning) to oprogramowanie, służące do kompleksowego zarządzania zasobami przedsiębiorstwa. Pomaga w gromadzeniu, przechowywaniu i interpretacji danych, które pochodzą z podejmowanych procesów biznesowych. Charakteryzuje się wspólną bazą danych oraz spójnym interfejsem, umożliwiającym wygodną pracę we wszystkich obszarach.

Idea oprogramowania ERP opiera się na automatyzacji procesów wewnętrznych i zapewnieniu przepływu danych w obrębie przedsiębiorstwa. Dzięki zróżnicowanym poziomom uprawnień każdy pracownik ma dostęp do niezbędnych informacji z perspektywy zajmowanego stanowiska.

Proces wdrożenia systemu ERP do przedsiębiorstwa pozwala na zdefiniowanie potrzeb i precyzyjne dopasowanie funkcji systemu do charakterystyki firmy, przez co dla każdej z osobna będzie posiadał unikatową konfigurację. Elastyczna budowa w oparciu o moduły pozwala na rozszerzanie dostępnych funkcji wraz z rozwojem firmy i jej nowymi potrzebami. Dzięki temu system może rosnąć razem z przedsiębiorstwem.

Wdrożenie systemu enova365 daje Ci możliwość rozszerzenia instalacji o dodatkowe moduły – bez konieczności wymiany całego systemu. Korzystasz z tych funkcji, których potrzebujesz, a rozbudowa dotyczy tylko nowych!

Jak obsługiwać Split Payment?

Split payment, czyli model podzielonej płatności dotyczy podatku VAT został wdrożony ustawą o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw z dnia 1 sierpnia 2017 roku. W ustawie o VAT nowo dodany rozdział 1a ma dotyczyć mechanizmu podzielonej płatności.

  • Split payment teoretycznie jest dobrowolny, w praktyce może się okazać, że każdy przedsiębiorca będzie posiadał konto bankowe VAT.
  • O przejściu na mechanizm decyduje bowiem nabywca, a nie sprzedawca.
  • Zgodnie z informacjami zawartymi w komunikacie przelewu, bank ma automatycznie dzielić płatność na wartość netto i podatek VAT.

29 sierpnia 2019 r. Prezydent podpisał ustawę wprowadzającą obowiązkowy mechanizm podzielonej płatności.

Ustawa jest konsekwencją decyzji derogacyjnej wydanej w lutym 2019 r. przez Radę Unii Europejskiej, na podstawie której Polska uzyskała możliwość wprowadzenia obowiązkowego mechanizmu podzielonej płatności.

Najistotniejsze założenia:

  • obowiązkowy split payment dotyczy wyłącznie transakcji dokonywanych pomiędzy podatnikami (B2B), które podlegają opodatkowaniu VAT w Polsce, udokumentowanych fakturą, w której kwota należności ogółem przekracza 15 000 zł (brutto);
  • obowiązkiem stosowania mechanizmu podzielonej płatności objęte zostaną wybrane towary oraz usługi (szerzej omówione w dalszej części);
  • podmioty zagraniczne rozliczające za pomocą przelewów bankowych transakcje podlegające opodatkowaniu VAT w Polsce zobowiązane zostaną do otwarcia rachunku bankowego w Polsce;
  • wprowadzony zostanie obowiązek umieszczenia informacji na fakturze o stosowaniu obligatoryjnego mechanizmu podzielonej płatności,
  • możliwe będą zbiorcze płatności (za kilka faktur w ramach jednego przelewu),
  • środki z konta VAT będzie można wykorzystać do regulacji innych zobowiązań podatkowych (PIT, CIT, akcyza, cło) oraz składek ZUS.

 

 

Od kiedy obowiązują Pracownicze Plany Kapitałowe?

Pracownicze Plany Kapitałowe to nowy, obowiązkowy z punktu widzenia pracodawcy, a dobrowolny dla pracownika, system długotrwałego oszczędzania, którego celem jest gromadzenie dodatkowych środków pieniężnych na poczet przyszłych emerytur.

Jak zabezpieczyć e-teczki?

Od 1 stycznia 2019 r. nie będzie już wymagane prowadzenie papierowej teczki akt osobowych pracownika. Dokumentacja pracownicza w formie elektronicznej pozwala na obniżenie kosztów związanych z przetrzymywaniem dokumentacji w tradycyjnych magazynach. Dzięki technologii OCR sprawnie przeniesiesz wszystkie akta pracownicze do nowego cyfrowego archiwum.

Możliwość podpięcia podpisu elektronicznego oraz metod uwierzytelniania dla pracowników pozwolą Ci wyeliminować papierowe umowy i dokumenty. Z enova365 będziesz również gotowy na nowe wymagania prawne - składnie raportów do ZUS oraz załączanie ewidencji czasu do teczek pracowniczych. Dzięki pulpitom do samoobsługi pracowniczej, usprawnisz komunikację między działem HR a pracownikami firmy.

Elektroniczna teczka osobowa to lepsze bezpieczeństwo przechowywanych danych oraz odpowiedź na wymogi rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO). Cyfryzacja dokumentów eliminuje ryzyko związane z ich zagubieniem lub zniszczeniem.

Jak sprostać wyzwaniom ustawodawcy, Klientów, pracowników?

O tym z jakimi współczesnymi wyzwaniami mierzą się Biura Rachunkowe można przeczytać w najnowszej publikacji Producenta enova365. Chcesz dowiedzieć się więcej napisz do nas: kontakt@cdnet.com.pl