Konsumenci coraz chętniej dokonują zakupów przez Internet, a pandemia przyspieszyła ten proces jeszcze bardziej. Z analizy opublikowanej przez PwC w „Perspektywy rozwoju rynku e-commerce w Polsce 2021-2026”, wynika, że w 2026 r. wartość brutto polskiego rynku handlu e-commerce będzie na poziomie 162 mld zł. Oznacza to średnioroczny wzrost o 12%. Najszybciej będzie rosła sprzedaż produktów spożywczych oraz z kategorii zdrowie i uroda. Już w 2020 r
Komisja Europejska, widząc ten trend, rozpoczęła już jakiś czas temu prace nas ujednoliceniem przepisów dotyczących podatku od towarów i usług (VAT). Nowe przepisy związane ze sprzedażą transgraniczną weszły w życie 1 lipca 2021r . Objęły wszystkie państwa Unii Europejskiej i kraje te musiały dostosować swoje ustawodawstwo do unijnej dyrektywy. Zmiany dotyczą kilku aspektów związanych z podatkiem VAT w branży e-commerce. Wprowadzono nowy sposób definiowania wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość (WSTO) oraz sprzedaży na odległość towarów importowanych z państw trzecich (SOTI). To ujednolicenie pomogło uporządkować istniejące przepisy oraz łatwiej przygotować się do egzekucji kolejnych. Przekształcono także procedurę Mini One Stop Shop (MOSS) w One Stop Shop (OSS). Utworzono jeden wspólny limit przy sprzedaży wysyłkowej dla każdego państwa UE. Komisja wprowadziła próg w wysokości 10 000 euro.
Oprócz OSS, utworzono również specjalną procedurę IOSS (Import One Stop Shop) dla przesyłek o wartości do 150 euro. Nie ma już zwolnienia z VAT przy przesyłkach o niskiej wartości, do 22 euro.
Rozwijasz biznes, wchodzisz na rynek e-commerce? Twój zespół e-commerce się powiększa a w Twojej firmie wciąż przybywa zamówień? Sprawdź ofertę enova365